Monday 26 May 2014

Krambl sa voćem


Moji roditelji su tamo negde sedamdesetih živeli nekoliko godina u Kanadi gde sam i ja rođena. Družili su se sa ljudima iz celoga sveta, a mamine koleginice i prijateljice bile su žene različitih nacionalosti i kulturnih pozadina. Sećam se kako mi je pričala kada su se često jedna drugoj kuvale svoja nacionalna jela; jednoj mladoj ženi koja je odrasla u Pirotu u jednoj sasvim drugačijoj sredini, sve to je bilo jako egzotično i novo. Zato, čak i onda kada smo se vratili u tadašnju Jugoslaviju iz mamine kuhinje su često dopirao miris karija, pirinča sa povrćem po uzoru na kineski "fried rice", mac &cheese, banana bread, a naročito je volela da pravi engleske "pudinge" (u engleskoj je to reč za dezert) tipa crumble i trifle. Posebno je volela bilo šta...englesko, preko čaja, Šerloka Holmsa  do Princeze Dajane. Volela je da sprema klasična engleska jela, naročito pečeno meso sa grejvi sosom i jorkširskim pudingom sa strane. Moja majka nikada nije bila snob, naprotiv, nju su uvek karakterisali jednostavnost, skromnost i pristupačnost, mislim da je tim jelima pokušavala nekako ponovo da proživi te divne godine koje je provela u Kanadi. Nikada nije prestala da žudi za tim vremenima. Kada je naišla velika kriza u našoj zemlji, njena kreativnost i inventivnost u kuhinji su se ograničile na pokušaj da od ničega napravi nešto, njena kuhinja i njena jela nikada više nisu bila ista. Sve se pretvorilo u puko preživljavanje i pokušaj da nekako izađeš na kraj i prehraniš porodicu. Prošlo je mnogo godina dok nije ponovo krenula da pravi svoja čuvena, internacionalna jela, da gosti i hrani sebi drage ljude. Zajedno smo otkrile Najdželu i Džejmija, isprobavale nove recepte i podsećale se na one stare. Listajuće te kuvare, čitajući gastro blogove, sve više i više sam  uviđala koliko je moja mama nekada bila "ispred svog vremena".
Svi voćni dezerti koje spremam su po uzoru na one koje je nekada spremala za nas moja mama. Krambl je jedan od njih: uglavnom ga je spremala vikendom sa našim voćem iz voćnaka, služila ga sa sladoledom od vanile odmah posle ručka, napolju u bašti,pod senkom oraha.Ako tražite elegantni, estetski primamljiv desert...krambl neće zadovoljiti te kriterijume. Pomalo neugledan, a ipak neodoljivo rustičan, ovaj dezert ispunjava sve moje kriterijume, a njih već znate: brzo, lako i ukusno.  Slatki hrskavi toping u kombinaciji sa vrelim,  kiselkastim voćnim sirupom preko koga se preliva blago istopljeni vanilasti sladoled. Pa, šta tu ima da se ne voli? Ja lično preferiram krambl bez sladoleda, on ublažava kiselkastost voća, a ja jako volim kisele ukuse. Ipak, preporučujem da probate ovaj desert baš sa sladoledom. Ne znam ni sama koliko puta u toku godine ga pravim, naročito leti kada je ponuda voća najveća. Postoji više recepata, ali je uvek pravim Najdželin iz knjige "Nigella Express" koji sam adaptirala mom ukusu. Što se tiče kombinacije voća, tu možete da se igrate. Kombinacije koje savršeno idu zajedno su sledeće:

Samo jabuke
Jabuke i kupine
Jabuke i šljive
Jabuke i jagode
Šumsko voće (jagode, maline, kupine, borovnice...)
Kajsije ili kajsije u kombinaciji sa višnjama
Višnje i šumsko voće
Višnje i šljive
Kruške, jabuke i višnje
Šljive, kajsije i breskve

Krambl sa voćem



(za 4 porcije i da ne ostane za sutra)

Ja sam ovog vikenda spremila krambl sa šumskim voćem, vi možete napraviti vašu kombinaciju.

Za hrskavi toping:
100 grama brašna
1/2 kašičice praška za pecivo
50 grama hladnog maslaca sečen na male kockice
3 supene kašike žutog šećera

Pomešajte u činiji brašno i prašak za pecivo. Dodajte kockice putera i rukama trljajte puter u brašno dok ne dobijete smesu koja liči na krupniji pesak. Dodajte šećer i promešajte. Sipajte smesu u kesu i stavite je u zamrzivač. To će zagarantovati  hrskavost.

Što se tiče voća, ja sam koristila količinu od 250 grama, ali možete slobodno staviti više voća, do 500 grama, sve zavisi od ukusa.

250 grama šumskog voća
2 kašičice skrobnog brašna
2 kašike šećera (ukoliko je voće dosta kiselo, možete staviti više šećera)
1 kašika maslaca


Zagrejte rernu na oko 200 stepeni C. Manju vatrostalnu posudu kapaciteta 1 l podmažite  maslacem. Naređajte u nju voće koje ste promešali sa skrobnim brašnom i šećerom. Rasporedite maslac preko voća. Prekrijte voće smesom od brašna koje se ohladilo u zamrzivaču . Pecite krambl oko 25-30 minuta, sve dok ne dobije zlatno smeđu boju. Služite toplo sa kuglom sladoleda od vanile.

Prijatno!

3 comments:

  1. Baš sam pre par dana spremala - dodala sam i kokos u mrvice - savršeno!!

    ReplyDelete
  2. Recept za povratak! :-) :-) :-) mislim da cu ovo spremiti koliko jos sutra sa jagodama i malinama. Inace namerno svratih na blog, kontam morala si nesto u medjuvremenu pisati, i bila sam u pravu drago mi je da ce biti novih citanja kod tebe, a mozd se i ja osmelim da konacno pocnem svoj

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails